آگورا: وجه افتراق میان معماری ایران و یونان
مقدمه
آگورا سازه ای با کاربری اجتماعی و عمومی، به صورت میدان و فضایی باز در مرکز شهرهای یونانی است که در دوران کلاسیک یونان پدیدار و در دوره هلنیستی به اوج شکوفایی خود می رسد. در واقع آگورا محل فعالیت های تجاری، اقتصادی، قضایی، جشن ها، اجتماعات مذهبی، مراسم هنری، تصمیم گیری های عمومی و... بوده است. با توجه به وضعیت اجتماعی یونان و دموکراسی حاکم در این دوران در واقع اگورا پاسخی به نیازها و مقتضیات اجتماعی زمان خود است. در حالیکه در ایران دوره هخامنشی، فاقد چنین سازهای با کاربری عمومی هستیم. در این نگارش با نگاهی به تعدادی از آگوراهای باقیمانده در یونان و بطور اخص آگورای آتن به تبیین کاربری اجتماعی آن پرداخته میشود.

هنر و جامعه يونان باستان
هنر غرب مديون هنر يونان است. هيچ فرهنگ و هنري در غرب نتوانسته به اندازه ي هنر يونان در مغرب زمين تاثير گذار باشد. جهان نگري يوناني بر مدار و محور انسان پايه گذاري مي شود. در جهان نگري ((انسان محورانه)) آنچه اهميت دارد انسان است و انسان به گفته ((پروتاگوراس)) مقياس همه چيز است. در هنر يونانيان آنچه آدمي را از همه چيز متمايز ميكند عقل است وعقل آدمي كه استدلال كردن را آموخته باشد، برترين پديده يا كاركردي است كه طبيعت آفريده است. رسيدن به ((روح زيبا)) در گرو ((شناخت خود)) است. در نظر يونانيان نظام طبيعت و عقل زيبا ساده است و زيبايي اشياء با شناخت ما از آن چيز يكي است. دين در يونان نيز بر اساس و محور انساني مي چرخد. بارزترين ويژگي نگرشي ديني يونان باستان كه در آثار هنري آن نيز منعكس است جهان بيني انسان گرايانه (اوامانيستي) است. دين در فرهنگ يوناني مفهومي متفاوت با ساير تمدن ها دارد. دين يوناني ديني شاعرانه-افسانه اي و مخلوق بشر است و خدايان نيز چيزي نيستند جز انسان هاي آرماني با عمري طولاني و اين درست است در مقابل جهان خدايان در مصر باستان است. هنر در يونان نيز بر اساس همين نگرشي رشد و نمو پيدا ميكند. اسلوب هنري يونانيان مبتني بر طبيعت پردازي است و هر چند كه در ابتدا تحت تاثير هنر مصر و بين النهرين قرار دارد ولي به خاطر تلقي انسان محورانه ي يونانيان كه عاملي در رشد قوه ي استدلال و تلاش در تغيير محيط اطراف و انطباق آن با معيارهاي انساني است، هنر يونان نيز كم كم را پيشرفت و تحول را طي نموده و مرحله به مرحله از خامي و كودكي تا پختگي و كهولت را مي پيمايد. عناصر ثابت در فرهنگ و هنر يوناني عبارتند از: انسان، طبيعت و عقل.
سوای نیازهای فردی انسان در زندگی که به حیات این جهانی او بیشتر وابستهاند و سوای تمایلات درونی و ذاتی وی به کاوش در کائنات و جستجو در عالم معنی، انسان نیازمند فضایی است که در آن خود را با دیگران ببیند و اجتماعی بودن خویش را بیازماید، به نمایش بگذارد و از آن بهره برد. بر این اساس است که انسانهای یکجانشین و سازمانیافته در طول تاریخ همواره به فضایی همگانی نیاز داشتهاند تا در آن خواستههای اجتماعی خود را عنوان کنند و اندیشهها، هنرها و فرهنگ خود را در جمع بیازمایند و به داد و ستد فرآوردههای خود و دیگران بپردازند. از اینرو میتوان گفت سنت گردهمآیی در مجتمعهای زیستی، به تاریخ و شکلگیری نخستین مجتمعهای زیستی انسانی باز میگردد و از گذشتههای دور تا به امروز، در شهرها همواره فضاهایی برای اجتماع مردم و گفتگو در زمینه مسائل شهر وجود داشته است. اما نخستین فضاهای ساختهشده و تدوینیافتهای که انسانها برای برگزاری رفتارها و رابطههای جمعی خویش بنا کردهاند، آگوراها و فورومها هستند.
آگورا در یونان فضایی محدود و مشخص برای وقوع فعالیتهای اجتماعی شهر و برگزاری آزادانه رابطههای اجتماعی و فرهنگی میان شهروندان بوده است، بطوری که برخورد اجتماعی مردم با هم و مداخله آنان در امور اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و حتی قضایی و نیز برخوردهای فکری آنان در این فضا صورت میگرفت. رومیان نیز فورومها را در هماهنگی با نظام اداری شهرهای خود و جهت پاسخگویی به نیازهای خاص زندگی جمعیشان ساخته بودند. فوروم به لحاظ کالبدی به آگورای یونانی شباهت داشت و به عنوان محلی برای برگزاری امور اداری شهروندان، انجام امور تجاری و امور سیاسی و گاه بخشی از امور مذهبی، زمینه برخورد اجتماعی مردم با هم را فراهم میآورد.
امروزه نیز، قرنها پس از یونان و روم باستان، اندیشههای مردمسالارانهای که از گذشتههای بسیار دور در غرب زاده شده و پرورش یافته بودند، در قالب فضاهای عمومی دیگری همچون پلازا یا میدان شهری و ساختمانهای عمومی همچون تالار شهر نمود یافتهاند و در حال حاضر این فضاها و بناهای عمومی جزء جداییناپذیر شهرهای امروزی محسوب میشوند.
از دیدگاه کریستین نوربرگ شولتز، معمار اندیشمند نروژی، بناها و فضاهای عمومی، به عنوان یک دیدارکده عمومی، به تجلی ارزشهای مشترک شهروندان میپردازند و مکانی برای وقوع فعالیتهای مورد رضایت عموم فراهم میکنند. او معتقد است بنای عمومی مجموعهای از باورها و ارزشها را در خود میگنجاند و توافق میان شهروندان را که بیانگر ارزشها و منافع مشترک بوده و بنیادهای عضویت اجتماعی و جامعه را میافکند، بایستی توسط بناها و فضاهای عمومی تثبیت کرد و پدیدار نمود.

آگورا
آگورا (به انگلیسی: Agora و به یونانی: Ἀγορά) به میدانهای عمومی مهم در شهرهای یونان باستان گفته میشد، که نقش مرکزیت شهر را ایفا مینمود. (ویکی پدیا) ميدان عمومي شهر كه نخستين بار در منطقه اي كه به طور طبيعي چند خيابان به هم مي رسند، شكل گرفت. اين فضا يك فرم هندسي خاص را دنبال نمي كرد، بلكه با گذشت زمان به شكلهاي منظم هندسي رسيد ساختمانهاي عمومي داخل اين ميدان ساخته مي شدند. كه يكي از آنها، فضاي ستوندار و طویلی بود كه شهروندان و بازرگانان در آنجا مبادله كالا ميكردند. آگورا در سه دوره: 1.كلاسيك قرن پنجم ق.م 2.دوره هلينسي قرن سوم ق.م 3.دوره رومي قرن دوم ميلادي ساخته شده اند. (زارعي 1379) . در واقع آگورا یک میدان- بازار بزرگ است که تمامی شهروندان می توانستند جمع شوند و برای امور متنوعی همچون، اجتماعات مذهبی، مسابقات قهرمانی، تمرین های نظامی، اجرائات هنری و تصمیم گیری های عمومی استفاده می شد. معمولاً در اضلاع چهارگانه آگورا، خانه شورا، پادگان نظامی، انبار، ضرابخانه، دادگاه، دفتر شهری برپا میگشت. با توجه به وجود سنگهای مرزی به نظر میرسد که آگوراها دارای محدوده جغرافیایی مشخصی بودهاند.
از مهمترین آگوراهای باقیمانده در یونان میتوان به آگوراهای آتن(Athens)، آمفیپولیس(Amphipolis)، آپولونیا(Apollonia)، برئوا(Beroea)، کرنتس(Corinth)، کوس(Cos)، کرت(Crete)، میتالینه(Mitylene)، نیاپلیس(Neapolis)، ساموس(Samos)، تسالونیکی (Thessalonica)، فیلیپی (Philippi)، رودس((Rhodes و نیکوپلیس(Nicopolis) اشاره نمود.
آگورای آتن
آگورا آتن فضاي باز بزرگي در حدود 200 مترشرقي غربي و 250 متر جنوبي شمالي است. آگورا از وسط به وسيله يك راه Panathenaic به دو بخش تقسیم گشته است. اين خيابان، يك خيابان عريض ارتباط دهنده ديپيلون (Dipylon) ورودي اصلي شهر و آكروپليس است. در اوایل شکل گیری آگورا در مرکز شهرساخت و سازهای خصوصی ممنوع و سپس خانههای شخصی حذف شدند. بنابراين آگورا فضاي بازي است كه مي توانسته گسترده باشد. اما سپس در قرن ششم به آگورا انتقال داده شد. بناهاي عمومي، معابد، قربانگاه ها، طاق نصرتها در اطراف آگوراها بر پا شدند. در ميان اين بناهاي عمومي، سازهای است كه اكنون به استوای جنوبی(South stoa ) معروف است. این استوای در امتداد جانب جنوبي ميدان در حدود 430 تا 420 قبل از ميلاد جهت سکونت مسؤلان عالی رتبه كه مستقيما مشغول اداره امور تجاري شهر بودند، ساخته شده است.استوا يك ساختمان طويل با ديوارهاي سترگ در انتها و يك رديف ستون در نما براي فراهم نمودن سرپناهی، براي شمار زيادي از مردمان بود که دراين مكان مقدس به فعالیت مي پرداختهاند. استوا متشكل از 2 رديف ستون و 16 اتاق در پشت ستونها بود. احتمالاً اين اتاقها براي خرده فروشي استفاده میگشته است (Donald F, Dixon, 237-239)
پیش از ورودي اصلي آگورا مکانهایی چون استوای منقوش(Stoa Painted ) و استوای سلطنتي(Royal Stoa ) واقع است. استوای منقوش معبدي از آفردويت در آنجا باقي مانده و شهرتش بخاطر سقوط تروا و نبرد مارتن است و استوای سلطنتی با 60 متر طول و 8 عدد ستون به سبك دوريك در جانب شرقي و 1 ايوان و 3 ديوار سنگي در اطراف است و شهرتش به واسطه نشستن حاكم سلطنتي، كسي كه وظايف مذهبي شاهان پيشين را انجام میداده، است(Glyde e. Fant, Mithchell g. Reddish 2003, 42).
قبل از ورود به فضای اصلی آگورا دو سازه وجود دارد که در جهت مسيريابي آگورا بسيار ارزشمند است. این سازهها در بالاي تپه ماهور سمت راست آگورا معبد هفاستيوس (Hephaestus) و استوای اتالوس(Stoa of Attalus) است. پیش از اينكه رومي ها، Odeion و معبد آرس (Ares) را در قرن اول ميلادي بسازند، مركز ميدان اساسا باز بوده و ميدان بوسيله ساختمان هاي بزرگ در جوارش شكل گرفته بود است. بر اساس آثار مطالعات كلاسيك مدرسه آمريكا و محاسبات Pausanius، دادگاه قانوني آتن، جانب جنوبي آگورا واقع شده بود و استوای اتالوس نیز در سمت شرقي آن بوده است. استوای منقوش و ديگر ساختمانهاي عمومي هم در جانب شمالي واقع شدهاند. در جانب غرب ساختمان هاي اجرايي و اداري آتن قرار گرفته بود. (Ibid 49) (تصویر 1،2 و 3)
بحث و نتیجه گیری
همچنان که اشاره شد آگورا عرصهای برای تجلی فعالیتهای اجتماعی، اقتصادی و سیاسی در جامعه یونان باستان بوده است. در قیاس با جامعه یونان در ایران دوره هخامنشی هنر معمولاً سلطنتی و رسمی بوده است. در واقع چنین فقدانی ریشه در تفاوتهای جامعه و هنر میان دو کشور یونان و ایران دارد. در حالیکه جامعه یونان سرشار از انسانگرای و حضور مردم عادی در هنر و معماری است، در دوره هخامنشی هنر در خدمت دربار و تمام صحنههای هنری در نشان دادن شکوه و عظمت شاه بوده و تمامی مضامین هنری در حول محور شخص شاه میگشته است. در واقع تفاوت اجتماعی و فرهنگی میان دو کشور به نوعی در معماری آگورا تجلی می یابد.

معماري بازي استادانه و درست اشكال در زير نور است. (لوكوربوزيه)